Jdi na obsah Jdi na menu
 


1956: Rosetti (Egmond).
Kytara španělského typu s kovovými strunami vyrobená v Holandsku Egmondem. Tuto „kytaru pro začátečníky“ koupil George od spolužáka za tři libry, které dostal od matky. Reklama uváděla tento model jako nejlevnější ve své kategorii, který se prodával za čtyři libry sedm šilingů a šest pencí. George použil tuto kytaru při svém pódiovém debutu v roce 1957 na koncertu ve Speke British Legion Club, kde si skifflová skupina The Rebels sestavená bratry Harrisonovými a třemi dalšími kamarády zahrála jednu skladbu. Kytara (bez kování) byla vydražena v polovině osmdesátých let v Londýně a díky anonymnímu majiteli zapůjčena roku 1995 do Rock and rollové síně slávy v Clevelandu. V roce 2002 se opět ocitla v aukci (aukční síň Cooper Owen), kde byla opět anonymnímu kupci prodána za 276 000 liber. Od roku 2003 je uložena v liverpoolském The Beatles Muzeum. Její cena je dnes odhadovaná na 900 000 liber.

Obrazek Obrazek

 

1958: Hofner President.
Akustická kytara s f-otvorem a kompenzátorem. Tuto již dost kvalitní kytaru si George pořídil ještě před připojením ke kapele The QuarryMen opět s malou finanční pomocí své matky za 33 liber. Používal ji do poloviny roku 1959, kdy ji vyměnil s kytaristou skupiny Swinging Blue Jeans za model Hofner Club 40.

Obrazek

 

 

 

 

 

 

 

 

1959: Hofner Club 40.
„Malý Hofner (na první fotografii úplně vlevo) vypadající jako solidní kytara, ale bez ozvučných otvorů“ tak popsal po letech tuto kytaru George Harrison. Přišel k ní tak, že svého Hofnera Presidenta vyměnil za tenhle kousek s Rayem Ennisem ze skupiny Swinging Blue Jeans. Po této kytaře již není ani stopy.

Obrazek Obrazek

 

1959: Resonet Futurama (Grazioso Resonet). 
Elektrická kytara s masivním tělem v červené úpravě.  Když přišel 20. listopadu toho roku George do liverpoolského obchodu s hudebními nástroji (Hessy´s Music) aby si pořídil novou kytaru, měl v úmyslu zakoupit Stratocaster. Frank Hessy tento model ovšem na skladě neměl a tak mladému Harrisonovi nabídl kvalitou i podobou nejbližší model Resonet Futurama (za poměrně vysokou cenu 57 liber). Byla to kytara vyráběná československou firmou Dřevokov Blatná, původně pod jménem Grazioso Resonet a přejmenovaná britskou firmou Selmer dovážející ji do Velké Británie na Resonet Futurama.  Reklama uváděla, že je model vyráběn z nejlepších dřevin a je prakticky nezničitelný. George si tuto kytaru vzal i na první turné Beatles do Hamburku.  Během druhého pobytu v Hamburku ji použil i při prvním skutečném nahrávání (pro Berta Kaempferta v červnu 1961) a je slyšet například na nahrávce „Cry For a Shadow.“ Podle Harrisona měla kytara vynikající zvuk, ale nepříjemně vysoko položené struny, takže hraní bylo značně nepohodlné.  O měsíc později byli Beatles zpátky v Liverpoolu a rychle se zlepšující Harrison už zase hledal novou kytaru. Někdy na přelomu let 1963 a 1964 věnoval George Resonet hudebnímu magazínu Beat instrumental do loterie. Vítěz se však tehdy rozhodl, že dá přednost hotovosti a tak vydavatel Sean O´Mahoney muže vyplatil a kytaru si nechal. Měl by ji mít dodnes.

Obrazek Obrazek Obrazek

 

1961:1957 Gretsch 6128 Duo Jet 
Jedna z nejoblíbenějších Georgeových kytar. Měla celodřevěný masivní korpus v černé úpravě se stříbrným kováním a úzkým, pohodlným hmatníkem. Harrison koupil tuto kytaru na inzerát umístěný v místním plátku Liverpool Echo námořníkem, který ji přivezl z Ameriky. George za ni dal na tu dobu neuvěřitelných 75 liber, což bylo malé jmění. Použita byla na Please please me, na mnoha vystoupeních v Hamburku, Cavern Clubu, klubu Casbah a na dalších místech po celé Británii až do jara 1963. Poté ji daroval svému příteli z Hamburku Klausovi Voormannovi. Ten ji vlastnil skoro 20 let a poté ji Harrisonovi vrátil. Po restauraci provedené technikem Alanem Roganem ji George použil na své sólové desce Cloud nine (1987). Drží ji v rukou i na obalu tohoto skvělého alba.

Obrazek Obrazek

 

1962: 1962 Gibson J-160E
Toto elektrifikované akustické „Jumbo“ si Harrison zakoupil 10. září 1962 ve stejný den, kdy si ho koupil i John Lennon. Bylo to v liverpoolském obchodě s hudebninami Rushworth and Dreaper´s Music. Model J-160E nebyl běžně v Británii v prodeji a tak si ho George a John museli objednat z katalogu a nechat si ho dovézt ze Spojených Států. Protože byly obě kytary identické, brzy se stalo, že si je omylem vyměnili. George tedy vlastnil kytaru registrovanou na Lennona. Lennonova (resp. původně vlastně Georgeova) kytara byla ukradena v prosinci 1963 ve Finsbury Astoria Theatre v Londýně při vánočním vystoupení. A tak tedy po roce, kdy byla používána na mnoha vystoupeních a samozřejmě ve studiu se kytara ztratila v londýnské mlze. Lennon brzy své „Jumbo“ nahradil jiným a George to „své“ používal až do „Lovely Rita“.

Obrazek

 george-view.jpg

 

 

 1962: Gretsch 6131 Jet Fire Bird
červené provedení s černo-bílým kováním.
Tento model (vlastně jen jiná verze Duo Jetu) si Harrison koupil víceméně jako zálohu ke svému Duo Jetu a hrál na něj jen málokdy. Občas ho použil při vystoupeních v Cavern Clubu (viz foto), ale později jen výjimečně.

Obrazek

 

 

 

 

 

 

 

 

1963: 1962 Gretsch 6122 Country Gentleman
(ořech) se zlatým kováním.
Na konci jara si Harrison pořídil tuto luxusnější verzi modelu Gretsch a po drobných úpravách ji často používal na turné i při nahrávání ve studiu (poprvé na She loves you a později na desce With the Beatles). Také ji použil při slavném koncertu pro Královnu. Poté co si pořídil ještě jeden stejný model, vozil s sebou krátce oba kusy. Potom tento „ořechový“ model zmizel ze světa. Objevil se až po dlouihých letech v kytarové sbírce Ringo Starra, kterému ji věnovala Olivia Harrison.

 ObrazekObrazek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1963: 1963 Gretsch 6122 Country Gentleman:

Na podzim dodal Gretsch Harrisonovi nový model Country Gent. Ten byl identický s předchozím modelem, jen byl v tmavší barvě a bylo použito menších pákových přepínačů z obou stran vibrata místo původních otočných knoflíků. Je to kytara, která je nejvíce spojována s Georgem Harrisonem a prvními celosvětovými úspěchy Beatles. Mimo jiné ji použil při vystoupeních v Ed Sullivan Show a na amerických turné v letech 1964 a 1965. Tato kytara skončila dosti smutně na dálnici do Glasgow 2. prosince 1965, kdy vypadla z auta ve kterém jeli Beatles na poslední koncert britského turné. Sice ji našli, ale to už byla rozdrcena koly nějakého auta. Na ten poslední koncert roku si musel Harrison půjčit kytaru od jednoho ze členů kapely Moody Blues

Obrazek

  Obrazek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1963: Maton Mastersound MS-500
Tento v Austrálii vyráběný model si Harrison pořídil v obchodě Baratt´s Music při květnové návštěvě Manchesteru. Použil ho jen při několika příležitostech, například 12. června v Grafton Rooms (Liverpool) nebo začátkem července ve Winter Gardens (Margate). Později  kytaru vrátil do obchodu. Tam si ji koupil kytarista skupiny The Cruisers Roy Barber. O pár let později ji odložil a znovu na denní světlo se dostala až po jeho smrti, když ji na půdě svého domku našla v roce 2000 vdova Barberová. Val Barberová ji vzápětí zapůjčila Národnímu centru pro populární hudbu v Sheffieldu. Později ji prodala v aukční síni Sotheby´s neznámému kupci. Od něj putovala do aukční síně Julien's v New Yorku, kde byla 15. května roku 2015 prodána za 485 000 dolarů.

 

    maton-mastersound-ms-500.jpgObrazek 

 

1963: 1962 Rickenbacker 425 
Harrison si koupil tento model  (seriové číslo BH 439) za 400 dolarů v září 1963 v obchodě Fenton‘s Music v Mount Vernon v Illinois během dvoutýdenního výletu s bratrem Petem, když jeli navštívit svou sestru Louise. Harrison tuto kytaru poprvé použil v televizním pořadu Ready steady go. Při říjnovém turné ve Skotsku byl tenthle nový Rickenbacker ukraden z beatlesácké dodávky, ale naštěstí se místní policie činila, zloděj byl brzy dopaden a kytara se vrátila k Georgeovi. Vzal si ji s sebou i na švédské turné na konci října a britské turné v listopadu a prosinci. Začátkem dalšího roku si pořídil v New Yorku nového Rickenbackera a tento původní uložil do své sbírky. V roce 1971 daroval původní model svému příteli Georgeovi Peckhamovi (mimo jiné hrál na kytaru ve skupině Fourmost), který pracoval jako technik ve studiu Apple a rozjížděl novou skupinu Matchbox. Peckham vlastnil tuto kytaru až do září roku 1999, kdy ji prodal v aukční síni Christie´s za 56 500 liber. Neznámý kupec ji poté zapůjčil do Rock and rollové síně slávy v Clevelandu. 17. května 2014 byla vydražena v aukční síni Julien´s Auctions za 657 000 dolarů.

 Obrazek Obrazek

  

1963: Gretsch 6119 Chet AtkinsTennessean. 
Harrison konečně našel kytaru s tím správným zvukem, po kterém toužil na konci roku 1963. Poprvé ji použil při vánočních koncertech roku 1963, později například při koncertu v Carnegie Hall a při nahrávání alba For Sale. Také při koncertech a televizních vystoupeních v roce 1965. Tento model třímá i při úvodních scénách filmu Help! a na slavném prvním koncertu na Shea Stadium. Poté zůstala poněkud pozapomenuta, ale znovu se objevila při nahrávání alba Sgt. Pepper´s....

Obrazek Obrazek Obrazek

 

 

1963: Jose Ramirez A-1
akustická španělka s nylonovými strunami. Jedna z prvních specialit Harrisonovy sbírky. Použita byla například v Till there was you nebo And i love her.

Obrazek

 

 

 

 

 

  

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

FUTURAMA

(johnny lennon1965, 28. 3. 2009 16:06)

JO A TA FUTURAMA BYLA ROZBITÁ PROTO SCHÁNEL NOVOU
PRÝ MU SPADLA ZE STOLU A BRACHOVE TO SVARILI ALE BLBE

Re: FUTURAMA

(Bob, 12. 11. 2015 18:30)

To svářeli dřevo ??? Vlastním stále funkční a občas na ni hraju Graziozu z roku 1964, model po Futuramě, též jsem investoval do originálu USA Rickenbacker 350-12V 63. Jeho výroba trvá 4 roky a je téměř nemožné ho sehnat. Měl jsem kliku.
Viděl jste někdo koncert Paula ? Já ho tenkrát prošvih a vyčítám si to do dnes.

Re: Re: FUTURAMA

(Carlos, 12. 11. 2015 21:24)

Bohužel, taky jsem ho prošvihnul :-(

Re: Re: FUTURAMA

(Rostislav Blažek, 22. 12. 2015 17:11)

Byl jsem na Mccartney ve Vídni a za rok na to v Praze.Ve Vídni to bylo v hale a užil jsem si to daleko víc než v Praze.V hale byla supr akustika a Paul hrál skoro 3 hodiny pecku za peckou.V praze ubral asi 30min,počasí nic moc a ten areál hrůza.Lituju že jsem nešel na Ringa,ale zdálo se mi 5tis za lístek jako přehnaný!!!

Prosím o doplnění...

(Nepodstatné, 16. 4. 2014 21:36)

Není zmíněn dvanáctistrunný Rickenbacker z roku 1963, nebo jsem to přehlédl?

Re: Prosím o doplnění...

(Carlos, 16. 4. 2014 21:44)

Jako u Lennona - je tu ještě druhý díl nástrojů...

Trochu chyba

(Duo Johnny & Marty, 22. 10. 2013 20:17)

Tato kytara Futurama alias naše Jolana je ČESKOSLOVENSKÁ KYTARA a ne ČESKÁ!!! Ale jsem nesmírně hrdý na to, že okusil taky naši domácí značku kytar a baskytar. Zajimalo by mne,co by řekl na další typy od nás a nejen George!!!

FUTURAMA

(johnny lennon1965, 28. 3. 2009 15:39)

FUTURAMA JE ČESKÁ KYTARA OD JOLANY

Re: FUTURAMA

(William, 21. 11. 2012 22:12)

Když byla vyrobena Futurama, žádná Jolana neexistovala!

Re: Re: FUTURAMA

(Carlos, 22. 11. 2012 22:25)

Jolana byla značka, pod kterou se v letech 1953-1989 vyráběly, zpočátku pouze v Blatné ve firmě Dřevokov, elektrické kytary a baskytary.

RE: Fourmost

(Carlos, 27. 8. 2011 0:13)

Zdravím, je to pravda, mám to špatně - ta kapela se samozřejmě jmenuje The Fourmost. Díky za opravu.
Co se týká skladby Don´t Bother Me, George tam hraje na Gretsch 6122 Country Gentleman

The Fourmost & Don't Bother Me

(silly, 26. 8. 2011 14:55)

1) Kapela v článku o Rickenbackeru 425 se jmenuje The Fourmost [fórmoust] (na Furmoust mi to hledá jen Vaše stránky); jejich největší hit: http://www.youtube.com/watch?v=spSXfR2QfGs
2) Jakou kytaru použil George v písni Don't Bother Me? Místy zní jako Gretsch Country Gent (např v sóle), ale v počátečních akordech písně zní jinak (možná, že to je Johnova kytara, možná že to všechno hrál George - vždyť to složil a živých záznamů se nemůžu dohledat
Díky

gretsch 6122

(gretsch 6122, 12. 6. 2010 22:10)

ach jo:( oba country byli hezký ae ten černý byl hezčí proč musel vypadnout z toho auta :(

Re: Gibson J-160E

(Carlos, 19. 10. 2009 19:21)

Těžko říct, kde tahle kytara skončila. Zvláštní je, že se stejnou kytarou byl v sedmdesátých létech viděn (a vyfotografopán) Paul McCartney. Je tedy možné, že ji George Paulovi věnoval, nicméně žádný záznam o tom není.

Gibson J-160E

(Honzish, 18. 10. 2009 21:53)

Zajímalo by mě co se stalo s Gibsonem J-160 po roce 1967 Děkuji

hustý

(johnny lennon1965, 14. 3. 2009 18:02)

jo fakt hustý škoda to gentlemana moc heská kytara